دفترچه راهنمای کمک افزار جیلو برای والدین   /   فصل سوم   /
تکنیک های هدایت رفتاری موجود در کمک افزار جیلو

تکنیک های هدایت رفتاری موجود در کمک افزار جیلو

فصل سوم دفترچه راهنمای جیلو

١- tell ، show ، do یا (بگو ، نشان بده ، انجام بده) :

این تکنیک همانگونه که از نامش پیداست شامل سه مرحله مى باشد. به این ترتیب که ابتدا یعنى در فاز tell توضیحى کوتاه از روند درمان و ابزار آن متناسب با سن و قدرت درک کودک بیان مى شود ، سپس در فاز show ابزار ها و روند درمان بدون کاربرد مستقیم بر روى کودک فقط به او نشان داده مى شود و سر انجام در فاز do باحداقل تاخیر نسبت به فاز قبل و حداقل تحریک عمل نشان داده شده ، مستقیم بر روى دندان ها اعمال می شود.

٢- modeling یا (الگوسازى) :

یکى دیگر از تکنیک هاى کنترل رفتار ، ((الگو سازى)) می باشد که در آن از یک بیمار دیگر که رفتار مطلوبى را در حین درمان بروز داده به عنوان الگو استفاده مى شود تا کودک با دیدن او سعى کند رفتار مشابهی از خود نشان دهد. این الگو مى تواند یک مدل زنده و حاضر در صحنه باشد یا یک فیلم ویدیوئى که قبلا تهیه شده و یا یک انیمیشن کارتونی از یک شخصیت کارتونی قهرمان و شجاع !!

۳- desensitization یا (اضطراب زدایی مرحله به مرحله) :

در این تکنیک ، درمان های ساده تر و سهل الوصول تر را که کم ترین میزان تحریکات دردناک و کمترین میزان واکنش از سوی کودک را موجب می‌شود در آغاز طرح درمان به وی اراِئه می‌دهند و به تدریج با افزایش اعتماد کودک و همچنین افزایش میزان تاب و تحمل وی ، درمان های محاجم تر که مستلزم تزریق بی حسی نیز می‌باشد را شروع می‌کنند.